Kawy ziarniste Ekspresy do biura Palarnia kawy Kawa do biura

Luciano Cafe - Kawa ziarnista prosto z pieca!

Zadzwoń do nas +48 58 380 11 55

Kawy ziarniste - 13 korzyści zdrowotnych kawy w oparciu o badania naukowe

Zdrowa kawaKawy ziarniste w rzeczywistości są bardzo zdrowe. Zawierają przeciwutleniacze oraz korzystne składniki odżywcze, które mogą poprawić Twoje zdrowie. Badania wykazują, że pijący kawę mają znacznie niższe ryzyko wystąpienia kilku poważnych chorób.

Oto najważniejsze 13 korzyści zdrowotne kawy, które zostały potwierdzone w rzeczywistych badaniach na ludziach.

1. Kawa może poprawić poziomy energetyczne i sprawić, że będziesz inteligentniejszy

Kawa może pomóc ludziom czuć się mniej zmęczonymi i zwiększyć poziom energii. To dlatego, że zawiera stymulator zwany kofeiną, która jest najczęściej spożywaną substancją psychoaktywną na świecie.

Po wypiciu kawy, kofeina jest wchłaniana do krwiobiegu. Stamtąd przemieszcza się do mózgu. W mózgu kofeina blokuje Adenozynę. Kiedy to nastąpi, ilość innych neuroprzekaźników, takich jak norepinefryna i dopamina wzrasta, co prowadzi do wzmożonej aktywności neuronów.

Wiele badań przeprowadzonych u ludzi wykazało, że kawa poprawia różne aspekty funkcji mózgu. Obejmuje to pamięć, nastrój, czujność, poziomy energii, czasy reakcji i ogólną funkcję poznawczą.

Podsumowanie: Kofeina blokuje adenozynę w mózgu, co prowadzi do działania stymulującego. To poprawia poziom energii, nastrój i różne aspekty funkcji mózgu.

2. Kawa pomaga spalać tłuszcz

Czy wiesz, że kofeina znajduje się prawie w każdym suplemencie do spalania tłuszczu? Jest dobry powód by tak czynić. Kofeina jest jedną z niewielu naturalnych substancji, których skuteczność na spalanie tłuszczów została udowodniona.

W kilku badaniach wykazano, że kofeina może przyspieszyć tempo przemiany materii o 3-11%.

Inne badania wykazują, że kofeina może w szczególności zwiększyć spalanie tłuszczu, aż o 10% u ludzi otyłych i o 29% u osób szczupłych. Jest jednak możliwe, że te efekty zmniejszają się przy długoterminowym spożywaniu kawy.

Podsumowanie: Kilka badań wykazuje, że kofeina może zwiększyć spalanie tłuszczu w organizmie i zwiększyć tempo przemiany materii.

3. Kofeina może znacznie poprawić sprawność fizyczną

Kofeina stymuluje układ nerwowy, powodując wysyłanie sygnałów do komórek tłuszczowych w celi rozbicia tkanki tłuszczowej.

Kofeina także zwiększa stężenie epinefryny (adrenaliny) we krwi. Jest to hormon w stylu "walczy lub uciekaj", działający tak, aby nasze ciała były gotowe do intensywnego wysiłku. Kofeina powoduje, że komórki tłuszczowe rozkładają tłuszcze w organizmie, uwalniając je do krwi jako wolne kwasy tłuszczowe i czyniąc je paliwem.

Biorąc pod uwagę te efekty, nie jest zaskoczeniem, że kofeina może poprawić wydajność fizyczną średnio 11-12%. Z tego powodu warto wypić mocną kawę około pół godziny przed ćwiczeniami na siłowni.

Podsumowanie: Kofeina może zwiększać poziom adrenaliny i uwalnia kwasy tłuszczowe z tkanek tłuszczowych. Prowadzi również do znacznej poprawy wyników fizycznych.

4. W kawie są niezbędne składniki odżywcze

Kawa to coś więcej niż tylko czarna woda. Kawa, którą pijemy zawiera w sobie wiele składników odżywczych.

Jedna filiżanka kawy zawiera:
Ryboflawina (witamina B2): 11% zalecanego dziennego spożycia (ZDS)
Kwas pantotenowy (witamina B5): 6% ZDS
Mangan i Potas: 3% ZDS
Magnez i Niacyna (B3): 2% ZDS.

Mimo, że nie wydaje się to być dużo, to większość ludzi pije więcej niż jedną filiżankę dziennie. Jeśli pijesz 3-4, to łatwo zsumować.

Podsumowanie: Kawa zawiera kilka ważnych składników odżywczych, w tym ryboflawinę, kwas pantotenowy, mangan, potas, magnez i niacynę.

5. Kawa może zmniejszyć ryzyko wystąpienia cukrzycy typu II

Cukrzyca typu 2 jest gigantycznym problemem zdrowotnym, a obecnie dotyka około 300 milionów ludzi na całym świecie. Charakteryzuje się podwyższonym poziomem cukru we krwi w kontekście insulino-odporności lub niemożliwości wydzielania insuliny.

Z jakiegoś powodu pijący kawę mają znacznie zmniejszone ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2. Badania wykazały, że osoby, które piją najwięcej kawy, mają o 23-50% niższe ryzyko wystąpienia tej choroby, a jedno badanie wykazuje redukcję nawet o 67%.

Podczas analizy ogromnej ilości danych pochodzących z 18 badań z udziałem 457 922 osób, stwierdzono, że każda kolejna filiżanka kawy, którą piejemy codziennie wiąże się z 7% zmniejszeniem ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2.

Podsumowanie: Kilka badań obserwacyjnych wykazało, że pijący kawę mają znacznie niższe ryzyku wystąpienia cukrzycy typu II, poważnej choroby, która obecnie dotyka 300 milionów ludzi na całym świecie.

6. Kawa może chronić Cię przed chorobą Alzheimera i Demencją

Choroba Alzheimera jest najczęstszą chorobą neurodegeneracyjną i główną przyczyną otępienia na całym świecie. Choroba ta zazwyczaj dotyczy jednak osób w wieku powyżej 65 lat.

Niestety nie ma znanego lekarstwa na chorobę Alzheimera. Jednak istnieje kilka rzeczy, które w pierwszej kolejności można zrobić, aby zapobiec wystąpieniu choroby. Są to takie rzeczy jak zdrowe odżywianie się oraz ćwiczenia, ale również spożywanie kawy może przynieść niesamowite efekty.

Kilka badań wykazało, że osoby pijące kawę mają 65% mniejsze ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera.

Podsumowanie: Osoby pijące kawę mają do 65% niższe ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera.

7. Kofeina może obniżyć ryzyko choroby Parkinsona

Choroba Parkinsona jest drugą pod względem częstości występowania chorobą neurodegeneracyjną, tuż po chorobie Alzheimera. W jej wyniku następuje śmierć neuronów wytwarzających dopaminę w mózgu.

Podobnie jak w przypadku Alzheimera nie jest znana skuteczna kuracja, a to sprawia, że znacznie ważniejsze jest skupienie się na profilaktyce zapobiegawczej.

Badania wykazały, że osoby pijący kawę, mają znacznie niższe ryzyko rozwoju choroby Parkinsona, przy czym ryzyko to zmniejsza się od 32-60%.

Wygląda na to, że taki efekt daje kofeina. U osób pijących kawę bezkofeinową nie wykazano spadku ryzyka wystąpienia choroby Parkinsona.

Podsumowanie: Pijąc kawę zmniejszamy aż do 60% ryzyko wystąpienia choroby Parkinsona, drugiego najczęstszego zaburzenia neurodegeneracyjnego.

8. Kawa wydaje się mieć również właściwości ochronne dla wątroby

Wątroba jest niesamowitym organem, który pełni setki ważnych funkcji w organizmie. Niektóre powszechne choroby dotyczą głównie wątroby, w tym zapalenia wątroby, stłuszczenie wątroby i inne.

Wiele z tych chorób może prowadzić do stanu zwanego marskością wątroby, w której wątroba została w dużej mierze zastąpiona bliznami.

Wygląda na to, że kawa może chronić przez marskością wątroby. U osób, które piją 4 lub więcej filiżanki dziennie, mają do 80% niższe ryzyko zachorowania.

Podsumowanie: Pijący kawę mają znacznie niższe ryzyko rozwoju marskości wątroby, choroby która może być spowodowana przez kilka chorób związanych z wątrobą.

9. Kawa może pomóc w walce z depresją i sprawiać, że czujesz się szczęśliwszy

Depresja to poważne zaburzenie psychiczne, które powoduje obniżoną jakość życia. Występuje ona niezwykle często. W Stanach Zjednoczonych 4,1% osób spełnia kryteria depresji klinicznej.

Wg opublikowanych w 2011 roku badań przeprowadzonych na Harvardzie, kobiety, które piły 4 lub więcej filiżanki dziennie, miały o 20% mniejsze ryzyko depresji.

Kolejne badanie z udziałem 208 424 osób dowiodło, że osoby pijące 4 lub więcej filiżanki dziennie, byli o 53% mniej skłonni do popełnienia samobójstwa.

Podsumowanie: Kawa wydaje się zmniejszać ryzyko wystąpienia depresji i może znacznie zmniejszyć ryzyko popełniania samobójstwa.

10. Pijący kawę mają mniejsze ryzyko wystąpienia niektórych rodzajów raka

Rak jest jedną z głównych przyczyn śmierci na świecie. Charakteryzuje się niekontrolowanym wzrostem komórek w organizmie.

Kawa wydaje się chronić przed dwoma typami raka ... raka wątroby i raka jelita grubego. Rak wątroby jest trzecią co do wielkości przyczyną śmiertelności na raka a rak jelita grubego czwartą.

Badania wykazują, że pijący kawę mają do 40% niższe ryzyko raka wątroby. Jedno badanie przeprowadzone na 489 706 osobach, udowodniło, że pijący 4-5 filiżanek kawy dziennie, mieli o 15% mniejsze ryzyko zachorowania na raka jelita grubego.

Podsumowanie: Rak wątroby i rak jelita grubego są odpowiednio trzecią i czwartą przyczyną zgonów na raka na całym świecie. Picie kawy zmniejsza ryzyko wystąpienia ich obu.

11. Kawa nie powoduje chorób serca za to może obniżyć ryzyko udaru mózgu

Często twierdzi się, że kofeina może zwiększyć ciśnienie krwi. Jest to prawda, ale efekt ten jest mały (3-4 mm/Hg) i zwykle ustępuje u osób pijących kawę regularnie. Jednak u niektórych osób efekt ten może się utrzymywać, więc trzeba o tym pamiętać, jeśli się ma problemy z wysokim ciśnieniem krwi.

Trzeba to powiedzieć: badania NIE popierają mitu, że kawa zwiększa ryzyko chorób serca.

W rzeczywistości istnieją dowody, że kobiety, które piją kawę, mają mniejsze ryzyko chorób serca.

Niektóre badania wskazują również, że pijący kawę mają o 20% mniejsze ryzyko udaru mózgu.

Podsumowanie: Kawa może powodować łagodne zwiększenie ciśnienia krwi, które zazwyczaj maleje w miarę upływu czasu. Pijący kawę nie mają zwiększonego ryzyka chorób serca, ale nieco niższe ryzyko wystąpienia udaru mózgu.

12. Kawa może pomóc Ci żyć dłużej

Biorąc pod uwagę, że osoby pijące kawę mają mniejsze szanse zachorowania na wiele chorób, sensownym jest twierdzenie, że kawa pomoże dłużej żyć.

W rzeczywistości jest kilka badań obserwacyjnych wykazujących, że pijący kawę mają niższe ryzyko śmierci. W dwóch bardzo dużych badaniach, picie kawy wiązało się z 20% spadkiem ryzyka zgonu u mężczyzn i z 26% spadkiem ryzyka śmierci u kobiet w okresie życia 18-24 lata.

Ten efekt wydaje się być szczególnie silny u chorych na cukrzycę typu II. W jednym z badań prowadzonym w okresie 20 lat, diabetycy, którzy pili kawę, mieli o 30% niższe ryzyko zgonu.

Podsumowanie: Kilka badań wskazuje, że pijący kawę żyją dłużej i mają niższe ryzyko przedwczesnej śmierci.

13. Kawa jest największym źródłem antyoksydantów w diecie zachodniej

Dla osób żywiących się wg standardowej diety zachodniej, kawa może być najzdrowszym jej aspektem. To dlatego, że kawa zawiera ogromną ilość przeciwutleniaczy.

W rzeczywistości badania wykazują, że większość ludzi ma więcej antyoksydantów z kawy niż z owoców i warzyw razem wziętych.

Kawa jest jednym z najzdrowszych napojów na świecie.

 

Żródło wraz z odsyłaczami do badań: Authority Nutrition